marjolein-malawi.reismee.nl

Eerste week

De eerste week is aangebroken. Afgelopen dinsdag ben ik voorgesteld in het ziekenhuis. Allereerst een gesprek met de headmaster over de gang van zaken en uitleg over het ziekenhuis. Dat viel niet helemaal mee, want zijn Engels is zoo slecht en hij gooit alles door elkaar. Uiteindelijk kwam ik erachter wat zn bedoeling is en dat is eerst op elke ward (afdeling) een dagje meelopen en dan een uiteindelijke keuze maken.

Dinsdag ben ik begonnen op de Male ward (mannenafdeling). Een warm ontvangst door de verpleegkundige en een interessante dag. Ik heb wel 1 antibiotica gegeven en vooral veel heen en weer gelopen naar de apotheek. Het tempo ligt zo laag. Op een gegeven moment lag er gewoon 1 verpleegkundige te slapen!! Zouden we in Nederland eens moeten proberen tijdens een dagdienst :)! Alles qua wassen en eten wordt door familie of buren gedaan dus er is ook niet veel te doen voor de vpk.

Woensdag was ik op de Female ward. Er was 1 vpk met hoofdpijn dus wanneer ik een vraag stelde keek ze al niet te vrolijk. Het was een rare dag. 1 patiënt is overleden terwijl de vpk aan het begin van de dienst zei: met die vrouw gaat het al weer beter. Ze doet het goed. Deze casus was bij mij echter zn niet pluisgevoel geval. Er is geprobeerd om te reanimeren, maar dat ging ook heel raar...Een andere patiënt werd behandeld voor astma, maar omdat de medicatie niet aansloeg klopte de diagnose niet. Ja, wat zou het dan kunnen zijn..met een paar opmerkingen deed ik een lichtje branden bij de dokter. Ja, dat zou ook weleens kunnen zijn. Nogmaals welkom to Afrika! Vervolgens wilde deze patiënt graag naar huis dus is ze zonder verdere behandeling ontslagen.

Donderdag een dagje op de kinderafdeling, maar met 2 patiëntjes was er helaas ook heel weinig te doen! Ik heb een antibiotica opgelost en vooral veel gezeten. Wanneer ik binnen kwam stond 1 willekeurig persoon op om mij een stoel aan te bieden. Ook heb ik nsima geproeft. Dat is een maispap met bittere groenten, bruine bonen of geit. De maispap op zichzelf heet nsima en daar wordt dus van alles bij gecombineerd. Ik ben voor de groenten gegaan, maar een volgende keer sla ik echt over...

Vandaag op het under 5 project wat je kunt vergelijken met het consultatiebureau. Er worden vaccinaties gegeven en kinderen worden gecheckt. Helaas komt ondervoeding nog heel veel voor met alle gevolgen van dien. Er wordt soja poeder of soort pindakaas uitgedeeld aan de kinderen (baby's) die niet op gewicht zijn. Sommige zitten zelfs onder de onderste lijn. 1 kindje van ruim 2 jaar woog maar 8 kilo en kon niet staan en ook niet zijn hoofd volledig rechtop houden. Echt confronterend met hoe goed het in Nederland is. Ik heb ook 1 kindje gevaccineerd. De vaccinaties worden vergoed door de overheid dus voor elk kind zijn er diverse vaccinaties beschikbaar.

Nu weekend en allerlei leuke dingen gepland! Bezoekje aan het zwembad, secondhand market en op uitnodiging naar een kerk! Ik ben benieuwd!

Groetjes

Corry

Interessante verhalen. Maar hoe is het met je koffer afgelopen?

Marjolein Duiveman

O mijn koffers zijn gelukkig terecht en al lang en breed uitgepakt :)!!

Corry

Gelukkig!

Dorien

Wat een prachtig verhaal en zooo anders dan in NL.

Fijn dat he koffers terecht zijn!!

Wendy

Leuk om te lezen marjo! Wat gaat het daar idd anders dan hier in het ziekenhuis! Geniet van je weekend en succes volgende week weer!!

Zwanie

Wat een Prachtig verhaal maakt wel indruk Marjolein gr zwanie 🍀🙋

Jolanda

Hey marjo!
Wat een ervaringen in zo’n korte tijd. Herkenbaar dat zitten en hangen 🙄. Erg leuk om mee te lezen! Ben ook heel benieuwd hoe je zondag was, zo bijzonder zo ver weg!

Nelleke

Wat een hoop nieuwe ervaringen! Prachtig om je op deze manier te volgen!! Ben benieuwd welke afdeling je uiteindelijk gaat kiezen! Gooi alles stress uit je lijf en dein lekker mee met het tempo van de Afro :)!

Doingoood