marjolein-malawi.reismee.nl

Cape Maclear

Op dit moment van schrijven lig ik languit op een strandbedje in Cape Maclear. Afgelopen vrijdag aan het begin van de middag zijn we hierheen gereden en het is werkelijk prachtig! Het is een plaatsje aan Lake Malawi waar mensen in het water zichzelf wassen, de vaat doen, vissen, kleding wassen enz. Het water zelf is super helder en met een schoon en mooi strand erbij is het super gaaf!! Gister hebben we een kano gehuurd en zijn we het eiland rond gevaren en een beetje gesnorkeld. Natuurlijk onwijs verbrand..ik ben niet langer meer een azungu (blanke), maar ik geef zowat licht. Oeps! Savonds begon het flink te betrekken en hard te waaien. Op den duur was de hemel continu verlicht door het lichten van de bliksem. Er was geen donder te horen dus hebben we ons maar heel even op het strand gewaagd. Dit resulteerde in onwijs mooie foto's van het eiland volledig omgeven door de bliksem! Foto's volgen nog :)!

Afgelopen maandag en dinsdag ben ik weer in het ziekenhuis geweest en wat heb ik weer veel dingen gezien! Maandag was er een meisje die in juli zichzelf had verbrand z'n 60% van haar lichaamsoppervlak. Haar rug, linkerarm en linkerbeen, stukje buik en borst waren verband geweest. Alleen de wonden op haar arm en been wilden maar niet genezen. Door een ander ziekenhuis was een medicijn voorgeschreven die ze moest gebruiken, maar het is daardoor alleen maar erger geworden. De wonden waren volledig geïnfecteerd en doordat ze er al zo lang mee liep waren waar haar arm en been in een bepaalde stand blijven staan. Ze was niet meer instaat om haar arm te gebruiken of te lopen. Voor nu gaan we proberen om met "goede" wondzorg verbetering te zien en anders hadden ze het over een operatie.

Dinsdag weer een dagje OK. Opnieuw een geboorte gezien en wat gaat dat snel! 4 minuten na het zetten van de eerste incisie werd ze al geboren!! Omdat ik verschillende ruggenprikken al had gezien waren ze er wel over uit dat ik het nu zelf weleens kon! Uitgebreid uitleg gekregen over hoe en wat en succes Marjolein. Nou daar hebben we maar even een stokje voor gestoken. Toevallig wat het lunchtijd dus ik ben um snel gesmeerd! In Nederland zijn verpleegkundige sowieso niet bevoegd om deze handeling uit te voeren.

Op de scholen ging het ook goed! Het blijft op sommige scholen lastig om echt iets georganiseerd te laten verlopen. Op het moment dat je met een klasje bezig bent staan er z'n 100 kinderen omheen van een andere school die eigenlijk gewoon les hebben! Vertel dan maar eens dat ze niet mee mogen spelen en terug naar klas moeten. Geen kind dat er naar je luistert..je krijgt ze voor een paar minuten zittend op de grond, maar zodra je je omdraait staan ze alweer of zitten ze zelfs weer tussen het klasje waar je de sportles mee hebt. En laten nou veel van die kindjes enorm veel op elkaar lijken..

Wat gaat de tijd toch ongelofelijk hard! Ik zit er alweer ruim 5 weken en het is zo gek om te lezen dat sinterklaas is aangekomen ? het is hier zo warm dat ik het gevoel heb gewoon op zomervakantie te zijn! Het is ook heel raar om foto's vanuit Nederland te zien waarop truien en houtkacheltjes te zien zijn! Ik moet er hier absoluut niet aan denken..pff

Heidi

Zo leuk Marjolein, geniet er nog maar even van!

Corry

Genieten dus van het mooie weer en alle indrukken. Groet vanuit een regenachtig Woudenberg

Anne

Wejooo lein wat een belevenis weer! Erg benieuwd naar de foto's en je verdere verhalen. Succes en geniet! DikkevetteknuffelX

Dorien

Wat een fantastisch verhaal weer!!!

Zwanie

Prachtig verhaal!wij zijn ons aan het voorbereiden voor de kerstmarkt Dorcas een hele drukte maar wel gezellig warme groet zwanie

Roelinde

Wat flauw van je, van die ruggeprik! 🤨

Doingoood