marjolein-malawi.reismee.nl

Rustig weekje om even bij te tanken

Zo een heerlijk rustig weekje achter de rug. Maandag en dinsdag in het ziekenhuis geweest, maar omdat ik dinsdag niet helemaal fit was ben ik eerder naar huis gegaan.

Woensdag weer meegeweest met het sportproject waar we een halve dag op een school waren en een halve dag in weeshuis. Het laatste is echt om de kinderen wat meer beweging aan te bieden en werkelijk ze vinden het geweldig.

Over het algemeen vinden alle kinderen het eigenlijk helemaal top als je komt om te gaan sporten. Ze blijven uit fatsoen netjes in de klas, maar ze staan met zn alle voor het raam of in de deuropening te zwaaien. Als je dan de klas binnen loopt volgt eerst het standaard: goodmorning visitor of madam, how are you? I'm fine how are you. We are fine thank you en dan gaan ze netjes zitten. Als ik ze dan vraag of ze zin hebben in sport schieten ze vanachter hun bankjes omhoog en weten ze niet hoe snel ze bij de deur moeten komen! Geweldig!!

Omdat er een aantal uit het huis op safari zijn, was ik donderdag en vrijdag vrij. De scholen op donderdag en vrijdag zijn namelijk niet in je eentje te doen! Bij de ene school heb je zn 250 kids en bij de andere is het 1 chaos omdat er een ander school z'n kinderen niet in de klassen houd. Donderdag had ik daarom weer een dagje voor mezelf en dat is toch wel lekker hoor. Zn week kost gewoon meer energie dan een week werken in Nederland.

Vrijdag ben ik met het Noorse meisje meegeweest naar haar project. Zij werkt in een weeshuis op een groep voor kinderen van 0-2 jaar. Onwijs leuk om daar eens te kijken en een dagje mee te draaien. Jammer dat mij rugtas niet groot genoeg is, want serieus je zou ze echt allemaal mee willen nemen!! :)

Zaterdag weer een chill dagje met op het programma uitslapen en zwembad. Heerlijk zulke dagen. Savonds lekker de Nederlandse pannenkoek dus ik mag zeker niet klagen. Het enige is dat we, naast geen elektriciteit, ook geen water hadden. Het moet niet gekker worden! Wc doorspoelen met een jerrycan water..kan je het voorstellen ?!  Lilongwe is verdeelt in diverse area's met sectoren en het schijnt dat wij nu wel in een van de ergste sectoren zitten qua elektriciteit...

Het wordt hier ook steeds meer regenseizoen en dat kan je merken doordat de zon zich minder vaak laat zien. Temperatuur blijft helaas hetzelfde waardoor het wel aan de plakkerige kant wordt. Als het begint te regenen dan is het niet een zielig buitje van een paar druppels..nee, dan moet je zorgen dat je ergens schuilt, want binnen no time ben je tot op je onderbroek nat!!

Om toch een beetje sinterklaas en kerst naar Afrika te halen hebben we bedacht om het dobbelstenen spel te doen en een gedicht te maken voor 1 persoon. De enige voorwaarde is dat het wel in het Engels moet...Euhm laten we dan maar beginnen met once upon a time dan komt het altijd goed ;)!

Van lint en papier hebben we een kerstboom op de muur gemaakt. Nou is dat natuurlijk niet de kerstgedachte, maar het geeft wel een herinnering aan een bepaalde tijd van het jaar. Daar heb ik anders namelijk geen flauw idee van! Foto's volgen nog! Goed weekend nog en tot de volgende ;)

Doingoood