marjolein-malawi.reismee.nl

Week van afscheid nemen is aangebroken

Laatste week op de projecten staat voor de deur! De tijd hier is echt voorbij gevlogen!
Wat heb ik een bijzonder tijd gehad hier. Best wel moeilijke situaties gezien/meegemaakt, maar ook heel veel waardevolle. Ik ga met rijke herinneringen weer naar huis!

Afgelopen dinsdag hebben we het dobbelstenenspel gedaan. Het meisje uit Noorwegen kende het hele sinterklaas en zwarte pieten idee niet dus dan hebben we eerst maar eens uitgelegd. Een ander meisje had pepernoten meegenomen en wat is dat lekker zeg. Wat kan je dan genieten van een paar pepernoten!!
In Nederland eet je ze zowat gedachteloos op, maar hier zorg je wel dat je dr net wat langer over doet om extra te genieten!

De lokale kerkdienst was ook heel bijzonder! Op een gegeven moment werd er een doek op de grond gelegd en ging de muziek aan. De bedoeling was om al dansend naar voren te gaan en geld te strooien op die doek. Dit gebeurde wel zn 25 keer, maar gelukkig hebben wij niet alle 25 keren moeten geven. Er was ook 1 collecte speciaal voor de visitors. Dus wij al dansend naar voren ? ze vonden het prachtig en we waren letterlijk een attractie. De hele kerk stond op de grond of op de bankjes om te zorgen dat ze ons zouden zien!

In het ziekenhuis ben ik maandag weer naar Female ward gegaan. Ik was wel erg benieuwd hoe het met het medicijnkarretje stond, maar helaas waren we weer bijna terug bij af. Dit is wel echt Afrikaanse cultuur. Ik kan niet echt uitleggen waar de oorzaak ligt, maar het stellen van prioriteiten kennen ze hier niet.
Opnieuw een heftige situatie meegemaakt doordat een vrouw van in de 30, 32 weken zwanger hard achteruit ging qua gezondheid. We komen weer op dat puntje prioriteiten stellen..
Ze is in de nacht na mijn dagdienst overleden met haar ongeboren kindje.
De waarde van leven is hier sowieso anders, maar dat er ook levens van ongeboren kinderen mee gemoeid gaan vind ik echt heel moeilijk te bevatten.

Dinsdag ben ik weer op outreach geweest en wat was dat leuk! Het was een klein dorpje en het inenten en wegen gebeurde in de buitenlucht. Het was heel georganiseerd en het verliep allemaal heel rustig. Ik heb me bezig gehouden met het wegen van de kindjes aan een weegschaal die ophing aan de boom en daarna kon ik wel gaan uitrusten volgens de verpleegkundige. Ik heb mn camera gepakt en ben foto's gaan maken! Het is zo jammer dat je niet letterlijke plaatjes kan opnemen met geuren en alle andere omgevingsfactoren. Dat maakt het hier zo bijzonder!! Het land is echt onwijs mooi! Lokals, natuur, eenvoud maar ook de zorg voor elkaar!

Qua eten gaat het hier aardig! Avondeten zorgen we zelf voor dus dat is altijd wel goed te doen! Ontbijt is wat lastig omdat het brood echt droog is (doordat de stroom steeds uitvalt heeft de vriezer een soort koelkast idee) en het beleg is allemaal zoet. Als ik in Nederland kom is mijn eerste maaltijd een donkerbruine boterham met kaas! O wat mis ik dat ondertussen.
Ook is het volop mango seizoen dus voor een spotprijs heb je een dozijn aan mango's. Heerlijk!!!

Afgelopen zaterdag hebben we een excursie gedaan naar een natuur reservaat waar we een mountainbike tocht gedaan hebben. Op nog geen 10 meter afstand de zebra's, aapjes,buffels enz. In dit park zijn geen jaagdieren dus vandaar dat je er met de fiets doorheen mag! Adembenemend om dat zo te zien!! In de middag zijn we naar een dorpje gereden aan Lake Malawi en zijn daar een berg opgeklommen wat een onwijs mooi uitzicht opleverde. Na de nodige foto's genomen te hebben zijn we weer naar beneden gegaan en richting huis vertrokken. Onderweg nog een hapje eten bij een lokal die de tijd wel met een hele bus zout nam! Het duurde allemaal zo lang dat zelfs onze Malawiaans taxi chauffeur het op zn heupen kreeg ?!

Komende week staat in het teken van afscheid nemen. Dinsdag is mijn laatste dag in het ziekenhuis en de andere dagen ga ik afscheid nemen op de scholen. Voornamelijk de scholen ga ik missen. De leraren en kids zijn zo enthousiast en zijn altijd blij als we er weer zijn! Volgende week start hier ook de zomervakantie dus is er ook geen werk meer binnen het sportproject..

Groetjes

Nelleke

Lieve Marjolein,
Wat is de tijd snel gegaan!! En wat zijn je verhalen heerlijk herkenbaar!! Mooie, moeilijke, schrijnende situaties heb je met deze weekverhalen een stukje gedeeld. Niet alles laat zich hier in taal beschrijven. Sommige dingen voel je, ruik je, eet je, overkomen je etc. daar sla je een deel van op in je hoofd! Sterkte met afscheid nemen en geniet nog een paar weekjes in deze cultuur! Dit zijn wereldervaringen die je je leven niet vergeet! Wij zien er hier ook weer naar uit je te ontmoeten hoor! Liefs, Nelleke

Dorien

Wat kan jij prachtige verhalen schrijven Marjolein.
Echt heerlijk om keer op keer jou belevenissen te lezen !!
Afscheid nemen is nooit leuk, maar wie weet ga je nog een keer terug.
Lfs Dorien

Jelise