marjolein-malawi.reismee.nl

Op naar Zomba

Zo daar zitten we dan..het laatste stukje van mn reis is aangebroken. Afgelopen zondag ben ik in Zomba aangekomen. Dit plaatsje ligt meer zuidelijker en is echt heel anders dan Lilongwe. Het ligt tussen de bergen en wat is het hier onwijs groen. Op de weg hier naartoe zag ik het landschap al veranderen. Het is opnieuw prachtig!! Tot 3 januari verblijf ik bij vrienden die hier wonen. Het huis ligt halverwege op een berg dus het bied super wijds uitzicht over de stad en verder..

Vorige week was het tijd voor afscheid en voornamelijk de scholen waren wel even een dingetje. In het ziekenhuis is er eigenlijk geen aandacht aan besteed en de 2 dagen heb ik gebruikt om foto's te maken en zelf afscheid te nemen van iedereen. Daarnaast heb ik vooral veel dingen gedaan wat ik zelf graag nog wilde zien. Ze heb ik opnieuw 2 keizersnedes gezien in de nieuwe operatiekamer. Het is echt mooi opgeknapt en zelfs tussen het opereren door werd er ruimte gemaakt om foto's te maken. De verpleegkundige vond dat ik zeker wel een aandenken moest hebben dus heeft ze de nodige foto's gemaakt terwijl er werd geopereerd...
Ook heb ik het eerste jongetje geboren zie worden. Nou maakt dat geen verschil met een meisje, maar er was mij gezegd dat ze hier meer vrouwen hebben dan mannen. In de tijd dat ik in het ziekenhuis werkzaam was heb ik inderdaad alleen maar meisjes geboren zien worden. Ergens zal het misschien dan toch wel kloppen!?

Woensdag was het afscheid op de school en in een crisisopvang. Bij die laatste werd echt een momentje voor ons gecreƫerd doordat de kinderen ons hebben toegezongen. Heel bijzonder! Na het toe zingen moesten we in de deuropening gaan staan zodat de kinderen ons allemaal persoonlijk gedag konden zeggen met een knuffel. Dit maakte wel even indruk hoor omdat je weet dat je de kids nooit meer in het echt zal zien!
Op donderdag hebben we gedag gezegd op een andere school tegen de kids en docenten. Nog even wat spelletjes gedaan en daarna richting huis vertrokken. Krijgen we smiddags een appje dat het hele dak van de school is afgewaaid door een plaatselijke storm. De school is nu niet meer bruikbaar tot de tijd dat het weer gerepareerd is. Gelukkig is het vakantie!
Op vrijdag moesten we 10 uur aanwezig zijn voor ons afscheid bij de laatste school. We waren keurig op tijd, maar dr is geen woord gesproken. We hadden allerlei leuke dingen meegenomen en zijn maar met alle kinderen op het veld gaan spelen. Aan het einde van de ochtend zijn we zelf langs de leraren gelopen en hebben gedag gezegd. Het hoofd hebben we helemaal niet gezien..typisch Afrika ?!

Zaterdag zijn die vrienden naar Lilongwe gekomen en hebben bij ons een nachtje overnacht. Zondagochtend naar een kerkdienst gereden meer naar het noorden. Alle vrouwen en mannen zitten in elke kerk gescheiden als een vorm van traditie en respect. De kinderen zitten dan als ze klein zijn bij moeders en anders bij de kinderen (die dus ook apart zitten). Na de dienst werden we uitgenodigd voor een maaltijd. Rijst is hier echt een luxe product en zeker in de lokal dorpjes! Speciaal voor ons was er rijst gekookt en een ei met tomaat klaargemaakt. In een winkeltje waren zelfs flesjes cola gehaald!! Dit is echt luxe.
Het is ook zo leuk om de mensen wat Nederlandse woorden aan te leren! Zo heb ik ze doei en bedankt geleerd en wat vinden ze dat leuk!! 88 is hier echt een woord waar iedereen over struikeld..hilarisch ?

Ik zal nog even een andere blog schrijven over mn belevenissen hier anders wordt het veel te lang ;)

Doingoood